místo realizace: školní zahrada nebo jiný příhodný prostor dle domluvy
Půda - základ života
Co se skrývá pod názvem půda a jaký význam má pro život na Zemi? Kdy vlastně její příběh začal a proč bychom ji měli chránit a vážit si jí? Prozkoumáme půdu ve vašem okolí a zjistíme, pro jaké živočichy je domovem a proč je důvod (ne)mít je v oblibě. Jednoduchými pokusy prozkoumáme vlastnosti různých půd. Nebude chybět ani tvoření z přírodních materiálů.
Mimobrněnské školy platí i náklady na cestu lektora dle individuální kalkulace.
Minimální počet žáků je 15. Menší skupina za program zaplatí sumu jako patnáctičlenná skupina.
Požadavky: oděv a obuv do terénu (včetně doprovodu), svačina, v případě nepřízně počasí pláštěnka
Cíle: Žáci vysvětlí pojem zvětrávání (eroze), uvedou několik půdotvorných (erozních) činitelů, rozlišují význam slov – půda, hlína, zemina, hornina, vyjmenují základní složky půdy a jejich význam. Provedou jednoduché pokusy a dokážou popsat jejich výsledek, vysvětlí, jak žížala pomáhá s tvorbou půdy, rozliší bioodpad od ostatních odpadů. Šetrně provedou odlov a určí několik základních druhů bezobratlých živočichů, vysvětlí jejich funkci v půdě. Uvedou příklady potravních nároků různých půdních živočichů (mravenec, stonožka, krtek, žížala, hraboš). Pomocí přírodnin vytvoří plakát půdního profilu
Vzdělávací oblast dle RVP pro ZV: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura, Člověk a svět práce
Klíčové kompetence dle RVP pro ZV: k učení, komunikativní, sociální, pracovní
Průřezové téma: Environmentální výchova
Další informace: Tvorbu a realizaci výukového programu v roce 2018 finančně podpořili statutární město Brno a Jihomoravský kraj.